Critiche/ Reviews
Loris Parmesan, dopo anni di attività non specificatamente connesse alla pittura, ha mantenuto ugualmente integra ed anzi arricchita la sua carica vitale e ci sembra giusto rilevare che l’Artista e’ il portatore di un umanesimo che ha profonde radici nella storia e che dà realtà a nuovi sentimenti ed aspirazioni.
Questo e’ P. un artista che ha il gusto delle cose, cui piace documentarle, riconoscere il vero dal falso il giusto dall’ingiusto. E le sue opere permettono a questo artista veneto, di cantare ancora il sano linguaggio di derivazione classica senza tema di parere superata.
Luglio 2008 - L. Cortiana
La matrice figurativa è il raffinato punto di elaborazione, un disegno molto curato che definisce la riconoscibilità del vero. Nella pittura di Loris Parmesan emerge immediatamente una scelta stilistica che appartiene alla tradizione dove subentra una fluidità cromatica ed una luce rarefatta di alto livello espressivo. Appaiono scorci naturali, antichi chiostri, il lavoro faticoso delle mondine, ogni tema raccontato con poesia ed un sottile senso nostalgico, si coglie un colloquio personale, quasi intimo con la realtà che appare ricca di armonie tonali quasi fossero racconti di tempi ed atmosfere impresse nella memoria…….
Aprile 2011 – D.ssa Gabriella Niero
Nitidezza luministica e struttura formale corretta nei bei dipinti dell’autore padovano che pone l’attenzione su temi d’altri tempi come le Mondine o un bel chiostro conventuale con panni stesi che richiama soggetti macchiaioli. Poesia e memoria si fondono…..
dal settimanale : GENTE VENETA (30 Aprile 2011)
…..segnalazione : Il Gazzettino del 16/04/2011
Loris Parmesan, after years of activities not specifically related to painting, has also kept intact and indeed enhanced its vitality, and it seems fair to note that the Artist is the bearer of a humanism that has deep roots in history and that gives reality to new feelings and aspirations.
This is P. an artist who has a taste of things, who likes to document them, recognize the true from the false, the right from the wrong.
And his works permit this Venetian artist to sing even the healthy language of classical derivation without fear of being exceeded. P. is clear, he discovered the lines within the mutable forms of life, without killing or embalming them, the color continues to vibrate, the light breaks from one point to another of his world: the painter do undermines the pattern without dismantle it.
July 2008 – Dr. L. Cortiana
The figurative matrix is the fine point of processing, a very nice design that defines the recognition of truth. Loris Parmesan’s painting shows immediately a stylistic choice that belongs to the tradition which takes over a smooth color and a light thin highly expressive
Sights appear natural, ancient cloisters, the drudgery of rice weeders, each theme told with poetry and a subtle sense of nostalgia, we perceive a personal interview, almost intimate with the reality that is rich in tonal harmonies as if they were stories of the times and atmosphere imprinted in the memory ..
April 2011 - Dr. Gabriella Niero
Luminous sharpness and precision in the formal structure characterize the painting of the Artist from Padua who focuses his attention on issues of yesteryear such as the Mondine (rice weeders) or a beautiful cloister with hanging clothes, reminiscent macchiaioli subjects. Poetry and memory come together .....
From weekly newspaper GENTE VENETA (April 30th 2011)
Reported in the daily newspaper Il Gazzettino ( April 16th 2011)
Questo e’ P. un artista che ha il gusto delle cose, cui piace documentarle, riconoscere il vero dal falso il giusto dall’ingiusto. E le sue opere permettono a questo artista veneto, di cantare ancora il sano linguaggio di derivazione classica senza tema di parere superata.
Luglio 2008 - L. Cortiana
La matrice figurativa è il raffinato punto di elaborazione, un disegno molto curato che definisce la riconoscibilità del vero. Nella pittura di Loris Parmesan emerge immediatamente una scelta stilistica che appartiene alla tradizione dove subentra una fluidità cromatica ed una luce rarefatta di alto livello espressivo. Appaiono scorci naturali, antichi chiostri, il lavoro faticoso delle mondine, ogni tema raccontato con poesia ed un sottile senso nostalgico, si coglie un colloquio personale, quasi intimo con la realtà che appare ricca di armonie tonali quasi fossero racconti di tempi ed atmosfere impresse nella memoria…….
Aprile 2011 – D.ssa Gabriella Niero
Nitidezza luministica e struttura formale corretta nei bei dipinti dell’autore padovano che pone l’attenzione su temi d’altri tempi come le Mondine o un bel chiostro conventuale con panni stesi che richiama soggetti macchiaioli. Poesia e memoria si fondono…..
dal settimanale : GENTE VENETA (30 Aprile 2011)
…..segnalazione : Il Gazzettino del 16/04/2011
Loris Parmesan, after years of activities not specifically related to painting, has also kept intact and indeed enhanced its vitality, and it seems fair to note that the Artist is the bearer of a humanism that has deep roots in history and that gives reality to new feelings and aspirations.
This is P. an artist who has a taste of things, who likes to document them, recognize the true from the false, the right from the wrong.
And his works permit this Venetian artist to sing even the healthy language of classical derivation without fear of being exceeded. P. is clear, he discovered the lines within the mutable forms of life, without killing or embalming them, the color continues to vibrate, the light breaks from one point to another of his world: the painter do undermines the pattern without dismantle it.
July 2008 – Dr. L. Cortiana
The figurative matrix is the fine point of processing, a very nice design that defines the recognition of truth. Loris Parmesan’s painting shows immediately a stylistic choice that belongs to the tradition which takes over a smooth color and a light thin highly expressive
Sights appear natural, ancient cloisters, the drudgery of rice weeders, each theme told with poetry and a subtle sense of nostalgia, we perceive a personal interview, almost intimate with the reality that is rich in tonal harmonies as if they were stories of the times and atmosphere imprinted in the memory ..
April 2011 - Dr. Gabriella Niero
Luminous sharpness and precision in the formal structure characterize the painting of the Artist from Padua who focuses his attention on issues of yesteryear such as the Mondine (rice weeders) or a beautiful cloister with hanging clothes, reminiscent macchiaioli subjects. Poetry and memory come together .....
From weekly newspaper GENTE VENETA (April 30th 2011)
Reported in the daily newspaper Il Gazzettino ( April 16th 2011)